Digerakkan oleh Sinergi Syarikat-Syarikat Kumpulan Saudia
Singapura, 8 Ogos 2024 – Kumpulan Saudia telah mengumumkan sumbangan luar biasanya kepada kejayaan Musim Haji 1445H melalui ekosistem bersepadu yang merangkumi penerbangan, kargo, logistik, katering, perkhidmatan darat, dan penyelenggaraan.Saudia mengangkut lebih daripada 1 juta jemaah haji dengan lebih daripada 5 ribu penerbangan merentasi empat benua dan lebih daripada 100 destinasi, dengan mengumpul 20 ribu jam penerbangan. Syarikat penerbangan kos rendah Kumpulan iaitu, flyadeal, menyumbang secara signifikan dengan mengangkut lebih daripada 70 ribu jemaah dan mengendalikan 440 penerbangan.
Kejayaan penerbangan Saudia dikaitkan dengan kru yang sangat mahir, berjumlah 1.8 ribu orang Kapten dan Pegawai Pertama, serta 6.1 ribu ahli kru kabin, yang mematuhi piawaian industri tertinggi. Sepanjang operasi Haji selama 74 hari, Saudia beroperasi pada kapasiti penuh, memastikan kecekapan operasi dengan armada 144 pesawat, serta 14 pesawat tambahan yang didedikasikan untuk penerbangan Haji. Perjalanan suci para jemaah diperkaya melalui tempahan digital yang lancar, pilihan makanan yang pelbagai, pengumuman solat, dan kandungan dalam penerbangan yang bermaklumat.
Saudia Cargo memainkan peranan penting, memanfaatkan perkhidmatan kargo inovatif dan armada moden, memanfaatkan lokasi strategik Kerajaan untuk menghubungkan benua bersama-sama dan melaksanakan rancangan transformasi digital. Semasa musim Haji, Saudia Cargo mengendalikan 717 penerbangan, mengangkut 98.9 ribu tan melalui 44.6 ribu air waybill eksport.
Perkhidmatan Logistik Saudi (SAL), penyedia utama pengendalian kargo bagi pelbagai syarikat penerbangan di terminal udara Kerajaan, menyediakan penyelesaian logistik penting dan sambungan pengangkutan intermodal semasa operasi Musim Haji. SAL menguruskan 3.4 juta penghantaran kargo, berjumlah 76 juta kg dari segi berat, dan mengendalikan 14.2 ribu penerbangan, memberi perkhidmatan kepada 59 syarikat penerbangan.
Saudi Ground Services (SGS), terkenal dengan pengendalian darat dan penyelesaian lapangan terbang, turut menyumbang kepada musim Haji yang berjaya, melayani 12.7 ribu penerbangan dan 2.2 juta tetamu, dan menguruskan 4.6 juta bagasi semasa ketibaan dan perlepasan.
CATRION, mengkhususkan dalam hospitaliti mewah dan katering syarikat penerbangan, menyajikan lebih daripada 7.7 juta hidangan di atas kapal terbang.
Saudia Technic memainkan peranan penting dalam memastikan kecemerlangan operasi melalui perkhidmatan penyelenggaraan, pembaikan, dan pengubahsuaian pesawat. Operasi mereka merangkumi 21 stesen, dengan 22.6 ribu alat ganti disediakan, 4.5 ribu jam penyelenggaraan dicatatkan, dan 134 juruteknik ditempatkan.
Amer Alkhushail, Ketua Pegawai Eksekutif Saudia Haji dan Umrah, “Kami akan terus memajukan perkhidmatan jemaah haji, menilai maklum balas untuk meningkatkan pengalaman spiritual mereka dengan teknologi digital terkini. Kami bertujuan untuk menyediakan penyelesaian terbaik untuk memudahkan prosedur, menjadikan perjalanan Haji lebih lancar dari awal hingga akhir. Selain itu, kami turut mengembangkan rangkaian penerbangan kami untuk menampung lebih banyak jemaah, yang disokong oleh program retrofit kerusi kami yang komprehensif,” tambahnya, “Sejurus selepas musim Haji 1445H berakhir, kami telah segera memulakan perancangan untuk musim Haji 1446H yang akan datang.”