Kumpulan Saudia mengumumkan Rancangan Haji Musim 2024

Menjangkau 74 hari untuk membawa jemaah haji dari seluruh dunia ke Tanah Suci

Kumpulan Saudia mengumumkan Rancangan Haji Musim 2024

Madinah, 15 Mei 2024 – Kumpulan Saudia mengumumkan pelan operasinya untuk Musim Haji 2024, bertujuan untuk memudahkan pengangkutan jemaah haji dari seluruh dunia, memperkemas semua prosedur dan menyediakan perkhidmatan terbaik di pelbagai lokasi perkhidmatan. Lebih 1.2 juta tempat duduk telah diperuntukkan melalui pelaburan optimum dalam armada yang terdapat lebih daripada 150 pesawat, yang dibezakan oleh kecekapan operasi dan perkhidmatan berkualiti. Inisiatif ini selaras dengan arahan kepimpinan Arab Saudi, disokong dengan kerjasama pelbagai entiti yang terlibat dalam memberi khidmat kepada jemaah Haji.

Tempoh operasi untuk syarikat penerbangan nasional semasa Musim Haji 2024, merangkumi kedua-dua peringkat masuk dan keluar, berlangsung selama 74 hari mulai 9 Mei. Kumpulan Saudia telah secara proaktif membentuk pasukan khusus yang diagihkan untuk melakukan pemantauan prestasi, operasi terminal, susulan dan penyelarasan dengan sektor lain. Selain itu, sumber operasi telah diperuntukkan di seluruh ruang istirahat Lapangan Terbang Antarabangsa Raja Abdulaziz di Jeddah dan pelan kecemasan telah dibangunkan dengan kerjasama pihak berkepentingan yang berkaitan. Tambahan pula, banyak simulasi maya telah dijalankan di kedua-dua lapangan terbang antarabangsa Jeddah dan Madinah.

Kumpulan Saudia akan menyambut kedatangan jemaah haji melalui lima lapangan terbang domestik, termasuk Jeddah, Madinah, Riyadh, Dammam dan Yanbu, dengan lebih 11,000 kakitangan barisan hadapan dan juruteknik penyelenggaraan pesawat, memastikan kelancaran pergerakan di lapangan terbang serta kecekapan operasi. Selain itu, 120,000 jemaah akan dilayan melalui inisiatif “Laluan Makkah” yang direka khas untuk menyelaraskan proses imigresen jemaah haji ke Makkah. Saudia juga akan meneruskan perkhidmatan “Luggage First”, dan 270,000 beg serta 240,000 botol Zamzam akan dikendalikan.

Amer Al Khushail, Ketua Pegawai Eksekutif Haji dan Umrah Saudia, berkata: “Syarikat penerbangan nasional Arab Saudi berbesar hati untuk meneruskan peranan penting untuk berkhidmat kepada jemaah haji, sekali gus memastikan perjalanan kerohanian mereka diperkaya selaras dengan objektif Wawasan 2030. Setiap tahun, kami menyepadukan usaha merentasi semua sektor sambil kami berusaha untuk meningkatkan kepuasan jemaah haji dengan melaksanakan inisiatif yang menyelaraskan prosedur ketibaan dan proses daftar masuk lapangan terbang”.

“Sebagai persediaan untuk musim haji, Saudia komited untuk menandatangani perjanjian dengan perwakilan kerajaan dan ejen pelancongan, untuk menjamin penyediaan kapasiti tempat duduk yang sesuai bagi pasaran dengan permintaan tinggi di lebih seratus destinasi di empat benua. Kami menawarkan tempahan yang lancar melalui pejabat Saudia dan saluran dalam talian, kami juga telah menghasilkan kempen kesedaran berkenaan dengan kriteria penerimaan bagasi.” tambah Al Khashil.

Saudia menawarkan beberapa inisiatif untuk meningkatkan pengalaman jemaah haji. Ini bermula dengan pengeluaran pas keluar dan masuk. Dengan komitmen terhadap komunikasi yang lancar, kakitangan Saudia yang boleh bertutur dalam berbilang bahasa, mahir dalam lebih daripada 30 bahasa, memastikan penyampaian perkhidmatan yang cekap mengikut piawaian tertinggi. Syarikat penerbangan itu juga menawarkan pelbagai pilihan hidangan di atas kapal, yang menepati semua citarasa.

Pesawat Saudia telah dilengkapi khas, menampilkan skrin yang akan memaparkan pengumuman Miqat (sempadan bagi jemaah haji untuk memulakan niat menunaikan haji), dan waktu solat. Skrin ini juga menawarkan lebih 300,000 minit kandungan Islamik yang bertujuan untuk mendidik jemaah haji tentang ritual dan peraturan Kerajaan, yang dibangunkan dengan kerjasama Kementerian Haji dan Umrah.

Saudia mengutamakan kebolehcapaian, menyediakan pengangkutan untuk individu kurang upaya, bersama-sama dengan pengusung perubatan dan peralatan oksigen di atas kapal mengikut keperluan. Selain itu, Saudia meneruskan perkhidmatan pengambilan bagasi dari kediaman jemaah haji, memperkemas prosedur perjalanan untuk penerbangan pergi balik selepas ibadah haji.

© 2024 BlackButterfly DesignArts