Kumpulan Carousell membentangkan impak jualan dan belian barangan terpakai sejak sedekad lalu di dalam laporan ulang tahun ke-10
Kuala Lumpur, 30 November 2022 — Bersempena sambutan ulang tahun ke-10, Kumpulan Carousell, platform peneraju berbilang kategori bagi barangan terpakai di Asia Tenggara, Hong Kong dan Taiwan, menerbitkan laporan Indeks Perdagangan Semula Carousell (Edisi Ulang Tahun Ke-10) yang mendedahkan impak kemampanan yang telah dicapai oleh komuniti kolektifnya dengan membeli dan menjual barangan terpakai.
Sepanjang sedekad yang lalu, daripada data yang diterima dari pengguna, Kumpulan Carousell telah melanjutkan kitaran hayat berjuta barangan. Barangan tersebut termasuk 76.8 juta dalam kategori Fesyen, 33.9 juta dalam kategori Elektronik; 26.6 juta dalam kategori Hobi & Mainan; 11.1 juta dalam kategori Rumah & Perabot; dan 10.6 juta dalam kategori Bayi & Kanak-kanak.
Di Malaysia, Kumpulan Carousell merupakan perintis utama dalam industri perdagangan semula. Ini terbukti melalui 46% responden kajian di negara ini menyatakan mereka membeli dan menjual barangan terpakai di platform tersebut. Untuk memberi gambaran yang lebih jelas tentang impak Kumpulan Carousell, dengan andaian semua barangan elektronik terpakai yang telah disenaraikan ialah iPhone X, ketinggiannya bersamaan dengan lebih 10,000 kali ketinggian Menara Berkembar Petronas di Malaysia.
Laporan tersebut juga mengemukakan trend utama dalam setiap pasaran; khususnya untuk Carousell Malaysia dan Mudah.my adalah seperti berikut:
Perdagangan semula (recommerce) merujuk kepada penjualan dan pembelian produk yang pernah dimiliki sebelum ini, termasuk dalam keadaan baharu dan juga terpakai. Laporan itu merangkumi data daripada 9 daripada jenama sekeluarga Kumpulan Carousell di seluruh pasaran Asia Tenggara, Hong Kong dan Taiwan – Carousell, Cho Tot, Laku6, Mudah.my, OneKyat, One Shift, Ox Luxe, Ox Street dan Refash.
Semenjak penubuhan Carousell pada tahun 2012 sebagai aplikasi mobile-first untuk memudahkan transaksi penjualan dan pembelian barang yang kurang digunakan, Carousell telah berkembang daripada pasaran iklan pengguna-ke-pengguna (C2C) kepada platform berbilang kategori bagi barangan terpakai di Asia Tenggara, Hong Kong, dan Taiwan. Untuk menjadikan platform Carousell lebih mesra pengguna dan mempercepatkan perdagangan semula bagi dekad seterusnya, terdapat pelbagai penambahbaikan dari segi ciri-ciri teknikal dan perkhidmatan yang telah dirancang. Tujuan penambahbaikan akan memudahkan pembelian barangan terpakai dan menambahkan kepercayaan pengguna-pengguna Kumpulan Carousell seperti membeli barangan baharu.
Lucas Ngoo, antara pengasas Kumpulan Carousell, mengulas mengenai Laporan Indeks Perdagangan Semula Carousell tahun 2022: “Laporan tahun ini, yang juga merupakan edisi Ulang Tahun ke-10, menjadi penanda aras untuk memahami tingkah laku pengguna pasca era COVID-19. Laporan tersebut membantu kami untuk mengikuti arus perubahan di Malaysia supaya kami akan terus memacu dalam pertumbuhan perdagangan semula.”
“Sebagai kumpulan yang berasaskan misi untuk menangani masalah pembelian berlebihan melalui teknologi, kami berbesar hati kerana platform kami telah berjaya menjual berjuta barangan terpakai dan yang tidak lagi digunakan untuk digunakan semula. Secara tidak langsung, mengurangkan pencemaran alam dan melindungi alam sekitar. Selain itu, platform kami turut membantu menjana pendapatan sampingan untuk pengguna-pengguna di Carousell. Kami akan berusaha untuk meneruskan misi bagi menggalakkan kelestarian (sustainability) dan ekonomi pekeliling (circular economy) di Malaysia,” tambah beliau.
Laporan Indeks Perdagangan Semula Carousell (Edisi Ulang Tahun Ke-10) boleh dimuat turun di http://press.carousell.com/carousell-green.