Shah Alam,9 November 2023-Management and Science University (MSU) dan i-City mengumumkan kerjasama strategik untuk memupuk semangat keusahawanan dan pengalaman perniagaan dunia nyata bagi pelajar MSU.
Kerjasama di bawah program ‘One Shah Alam, One Destination’ ini akan menyediakan platform berharga bagi pelajar MSU dari Sekolah Hospitaliti dan Kesenian Kreatif, termasuk mereka yang mengkaji pengurusan spa, pengurusan kecantikan, seni kuliner, dan rekaan fesyen, untuk menajamkan kemahiran keusahawanan mereka.
Melalui kerjasama ini, i-City akan menyediakan ruang secara percuma untuk pelajar MSU, membolehkan mereka terlibat dalam proses keusahawanan dari sekarang hingga Januari tahun depan. Mereka akan mendapat pengalaman praktikal dalam mencipta, memasarkan, dan menjual produk dan perkhidmatan mereka. Kerjasama ini akan memberi pelajar kemahiran praktikal, mempersiapkan mereka untuk kejayaan dalam industri masing-masing.
Salah satu inisiatif yang telah dirancang adalah MSU Modest Selangor Runway ‘Charm of Nusantara’, yang dijadualkan pada 25 November 2023.
Menurut Profesor Tan Sri Dato’ Wira Dr Mohd Shukri Ab. Yajid, Presiden MSU, “Acara ini akan memberi pelajar rekaan fesyen pengalaman dalam industri fesyen. Selain mengatur dan memasarkan pertunjukan fesyen, pelajar akan berpeluang berinteraksi dengan pakar industri, alumni MSU, jenama muslimah terkenal, pembeli industri, dan mentor. Pendedahan ini akan melengkapi mereka dengan pandangan yang berharga tentang tuntutan industri fesyen dan menyediakan untuk mengejar kerjaya sebagai usahawan fesyen”.
Satu lagi acara yang telah diatur ialah MSU Laksa Attack and Beauty Parlour yang akan dilansungkan secara serentak. Pelajar seni kuliner dan pengurusan Spa & kecantikan akan mengambil bahagian dalam acara ini. Bagi pelajar seni kuliner, mereka akan belajar dari tukang-tukang masak profesional tentang seni penyediaan variasi Laksa Malaysia yang ikonik seperti Laksa Johor, Laksa Sarawak, Laksa Utara, Laksa Terengganu, dan Laksa Ipoh.
Profesor Tan Sri Dr Mohd Shukri menambah bahawa pelajar akan terlibat secara aktif dalam pengurusan acara dan pemasaran, bertanggungjawab terhadap aspek keuntungan dan kerugian jualan Laksa mereka. Pelajar pengurusan Spa & Kecantikan juga akan berpeluang untuk mempamerkan kemahiran mereka dengan mengendalikan gerai manikur, pedikur, dan seni henna seiring dengan acara MSU Laksa Attack.
Pengerusi I-Berhad, Tan Sri Lim Kim Hong, percaya bahawa menyediakan platform mampan untuk usahawan berpotensi melalui kerjasama ini amat bermakna. Beliau mengenang perjalanan keusahawanan sendiri yang bermula pada usia yang muda, dan menekankan kepentingan inisiatif sebegini dalam memupuk generas usahawan yang akan datang.
“i-City komited untuk menyokong dan mendorong lebih banyak projek seperti ini melalui program “One Shah Alam, One Destination”. Kerjasama antara MSU dan i-City ini berjanji untuk menjadi pemangkin bagi usahawan berpotensi, memberi mereka platform dan pengalaman yang diperlukan untuk berjaya dalam industri pilihan mereka.
“Selain itu, i-City telah memperuntukkan belanjawan sebanyak RM20 juta untuk manfaat setengah juta rakyat Malaysia. Ini termasuk menawarkan tiket percuma dan subsidi untuk tarikan terbaru mereka, Immersive Winterland dan Digital Sports Arena, yang dijadualkan akan tersedia pada 1 Disember dan 15 Disember, masing-masing,” katanya.